Juletur til Hamborg

I starten af december tog jeg med min 4-årige datter Dagmar til Hamborg. Egentligt blev jeg tiltrukket af de mange julemarkeder og tænkte “det vil hun elske”. Det gjorde hun ikke. Og det kan jeg godt forstå. Målgruppen er egentligt mere britiske pensionister end 4-årige danskere. Det eneste der reelt var for børn, var nogle gamle karusseller. Nuvel – de var fine og hyggelige, men man kunne ikke få dagevis til at gå der.

Jeg er så heldig, at jeg godt kan arbejde fra toget eller fra Hamborg. Bare der er internetforbindelse. Så planen var at arbejde lidt om morgenen, gå ud og nyde byen og så arbejde igen om aftenen, når Dagmar var faldet i søvn. Det fungerede fint.

Nå … overvejer du at ta’ små børn med på julemarked, så lad være. Det var ikke noget stort hit. Det var der til gengæld andet, der var og her er lidt et breakdown af vores tur.

Hvad koster det?

Det er mega billigt. Vi kørte med DSB retur fra Aalborg på 1ste klasse (mest fordi jeg tænkte der så var kaffe og vand og internet undervejs, men der blev jeg klogere. Hele den “fest” blev fjernet i Aarhus, så det var kun Aalborg til Aarhus, vi fik mere for pengene, ved at rejse på 1ste. Anyway… returbilletten kostede lige omkring 964,- for os begge. Det synes jeg er mega billigt. Inden I tager afsted så husk:

-masser af mad og vand (man kan intet købe der længere)

-masser af underholdning,. Vi havde tegnegrej og læsestof med og så lydbøger. Elsker lydbøger til børn, når vi rejser.

Dernede boede vi på Airbnb. Det kostede vist omkring 400,- pr nat, hvilket jeg også synes er vildt billigt. Det betyder, at man sparer en masse penge på restaurant, da vi kunne spise både morgenmad og aftensmad hjemme.

Så en 4-dages tur derned kostede omkring 2500,- (mad skulle vi jo have haft alligevel).

Hvad kan man lave i Hamborg med børn?

Jeg var lidt ærgerlig over, at vi ikke nåede Miniature Wonderland. Men næste gang vi er i Hamborg er det helt sikkert første stop. Tror det er noget for både børn og fædre 😀

Men … vi kom i Hamborg Zoo, som vi var vildt imponerede over. Den er ret anderledes end andre zoos, jeg har været i. Bl.a. er der enkelte dyr, man må fodre, så vi prøvede at fodre elefanter. Det er ret eksotisk, når man er 4 år. Den har andre forcer. Der er bl.a. en vildt fed (og nok rimelig ny) kuppel, hvor orangutangerne bor. Det var vildt godt lavet og der var mange fede steder at stå og spotte aberne (og nogle oddere, som også boede med dem). Men det allerfedeste var deres arktiske verden. En forholdsvis ny tilføjelse til dyrehaven, hvor der var isbjørne, pingviner – masser af pingviner, hvalrosser, sæler m.m. Den har nogle vilde vinduer under vandet, hvor man kan stå længe og se de imponerende dyr svømme rundt. Det var næsten hypnotisk at stå der. Er du i Hamborg med børn, så tag klart forbi Hamborg Zoo, der hedder Hagenbeck. Men tag for guds skyld madpakke med. Deres restaurant var forfærdelig.

Øvrigt

Det er i øvrigt ret nemt at komme rundt med U-bahn og S-bahn i Hamborg. Deres tognet er ret veludbygget og billigt.

Check også Ann-Christines mini-guide til Hamborg (der slet ikke er så mini endda).

Godt tidsfordriv

Havde printet alverdens Frost-mal-selv tegninger, jeg havde googlet mig frem til.

Og så havde vi fine farveblyanter fra Olisan med.

Lydbøger kan være trættende

Lydbøger er et hit, men kan være trættende